Studiebesök

Ibland händer det att vi har studiebesök här i Perslund. Det är så trevligt att få visa upp gården för att besökarna har i regel aldrig varit här förut. För ett par veckor sedan ringde SFI på Vuxenskolan och berättade att de skulle ha en studiedag. Denna skulle förläggas här i parken med diverse aktiviteter och då bla ett besök på gården. Perfekt väder. Alla samlades först i salen och då gjorde vår ordförande Lars Hallberg en presentation för dem om gårdens historia och alla aktiviteter som bedrivs här.

Eftersom alla var invandrare och det var en studiedag så pratades det bara svenska språket hela tiden.

Vi hade delat upp oss på olika stationer och mindre grupper alternerade runt. Även vi tyckte att det var intressant eftersom många kände igen olika föremål som gav minnen. Detta förmedlade de till oss och med den svenska de kunde och vissa gester så förstod vi varann fantastiskt bra.

Besöket avslutades med kaffe och våffla. Därefter fortsatte de sin samvaro. Vi andra på gården lämnade truppen med en blick bakåt där de började dansa sitt lands danser, spelade och sjöng.

....och det var inte utan att man smittades av deras glädje.

Välkomna tillbaka!

in Nyheter